Blumenkinder

29. Mai 2009

 

Hunderte Kinder in Wien leben als Sklaven. Sie müssen betteln, stehlen, sich prostituieren. Verborgenes Verbrechen? Nein. Jeder kennt die Opfer.

 

 

 

 

Von Iga Niżnik 

Jeka* wird etwas sagen. Über Statko* (50). Und über seine Kumpanin, Iva* (40). „Der Statko hat mich mit dem Holzbrett auf den Rücken geschlagen, die Iva wollte das. Sie vermutete, dass wir Geld vor ihnen verstecken und deswegen so wenig bringen.“ Und: „Sie wollten uns auch auf den Strich schicken und haben uns geschminkt. Der Schwager von Iva hat aber gesagt, so junge Mädchen kann man nicht auf den Strich schicken.“ Und noch viel mehr wird sie sagen. Dass sie 14 ist. Dass ihre Mutter sie verkauft hat. An Fremde. Dass sie von diesen Fremden vor zwei Monaten aus Bulgarien nach Wien gebracht wurde. Dass sie hier täglich 200 Euro erbetteln musste. Dass sie Rosen verkaufte. Dass sie verprügelt wurde und vergewaltigt, wenn es zu wenig war. Dass sie in der Nähe vom Wiener Westbahnhof gewohnt hat, bei ihren Ausbeutern. Und dass sie ihr Schicksal mit der fünfzehnjährigen Mara* teilte.

Das alles wird Jeka erzählen. Zuerst der bulgarischen Botschaft, in die sie mit Mara fliehen wird. Dann der Jugendwohlfahrt und dann der Polizei und dann noch einmal dem Gericht. Dann wird Jeka lange schweigen. Die blauen Striemen auf ihrem Köper werden in einem Monat verblassen. Die Erinnerung an das, was geschah, wird für immer bleiben.

Einer, der zuhört, ist Norbert Ceipek. Er ist Sozialarbeiter beim Magistrat der Stadt Wien und Leiter der „Drehscheibe Augarten“. Dort kümmert man sich um minderjährige, unbegleitete Fremde, also um ausländische Kinder, die in Wien ohne Eltern aufgefunden werden. Die meisten kommen aus Bulgarien, aber auch aus Rumänien, Moldau, China und anderen Staaten. Die meisten Kinder sind zwischen neun und dreizehn. „Ihre Schicksale sind alle ähnlich“, sagt Ceipek. „Man darf sich die Geschichten nicht zu sehr zu Herzen nehmen, sonst geht man daran zugrunde.“ Ein Zigarette anzünden muss er sich trotzdem.

 

VERKAUFT UND „VERMIETET“

 

Durch alle Fälle zieht sich ein roter Faden. In den Herkunftsländern der Kinder herrscht Armut. Kriminelle Organisationen bieten Eltern an, ihre Kinder in den Westen zu bringen. Für ältere Kinder hätten sie Arbeit, für jüngere eine Adoptivfamilie. Manchmal zahlen die Eltern den Kinderhändlern noch Geld. Andere Familien verkaufen ihre Kinder schlicht oder „vermieten“ sie. Eine notarielle Bescheinigung, die den Kinderhändler zur rechtmäßigen Aufsichtsperson erklärt, gibt dem ein rechtmäßiges Gesicht.

Wir alle kennen die Kinder aus Wien, es sind mehrere Hundert. Aus dem Park, wo sie Handtaschen stehlen, aus Drogerien, wo sie Parfüm mitgehen lassen, aus der U-Bahn und von der Mariahilfer Straße, wo sie uns welke Rosen oder einfach ihre Hände entgegenstrecken. Andere sind weniger sichtbar. Des Nachts sind sie am Kinderstrich. Oder in Wohnungen wie die 13-jährige Tatjana*. Sie muss 15 Freier über sich ergehen lassen. Täglich. Die Zigaretten, die ihre „Besitzer“ an ihrem Körper ausdämpfen, der Schlaf- und Essensentzug und die Schläge brechen auch den stärksten Willen. Tatjana wagt die Flucht erst als sie schwanger wird.

 

FURCHT VOR DER FLUCHT

 

Die Fluchtgedanken der Kinder werden mit Drohungen zerstreut. „Die österreichische Polizei wird dich ins Gefängnis stecken.“ „Wir töten deine Eltern.“ Viele in Sicherheit gebrachte Kinder laufen deshalb wieder weg – zu klein ist das Vertrauen in die Polizei und zu groß die Angst vor der Rache der Peiniger.

Dass für diese die Rechung der Grausamkeit aufgeht, belegen die Statistiken der UNO. Der Menschenhandel bringt weltweit nach illegalem Drogen- und Waffenhandel den größten Umsatz. 1,2 Millionen Kinder sind betroffen. Kindersklaven lohnen sich: Ein Kind ist leicht zu schmuggeln. Es immer und immer wieder stehlen lassen, betteln lassen. Zum Sex zwingen. Es vergewaltigen. Bedrohen. Und um viel Geld weiterverkaufen. Je jünger das Kind, desto besser: Es ist länger einsetzbar, leichter einzuschüchtern und kann in Österreich bis 14 Jahre für Vergehen nicht bestraft werden.

Die Behörden in Wien erkennen Kinderhandel zunehmend als Problem. 2007 wurde das Betteln mit Kindern verboten. Hilfsorganisationen kritisieren allerdings, dass das den Opfern nicht hilft, weil sie dann in weniger sichtbaren Bereichen ausgebeutet werden. Und, weil kurzfristig weniger Kinder aufgegriffen wurden, wurde das Personal der „Drehscheibe“ reduziert: Jeka und Mara mussten zehn Tage warten, bis sie zum Arzt und Psychologen konnten, erzählt Ceipek.

 

VERKANNTE OPFER

 

Das größte Problem bleibt aber, dass die nicht alle Kindersklaven von den Behörden als solche erkannt werden. Oft werden eher Täter gesehen als Opfer. Oberst Gerald Tatzgern vom Bundeskriminalamt erklärt das so: „Wenn ein 16-jähriger Roma bei einem Autoeinbruch erwischt wird um drei in der Früh mit zwei Autoradios oder einem Navigationsgerät unterm Arm, ist es im ersten Moment schwierig, an ein Opfer zu denken.“ Die Polizei werde zwar geschult, es brauche aber mehr Bewusstsein, dass solche Täter eventuell Opfer von Zwang und Ausbeutung sein könnten.

In den Augen der Bevölkerung gelten Kinder wie Jeka und Mara vor allem als aufdringlich, lästig, schmutzig, aggressiv. Die blauen Striemen, die Brandwunden, die zerrissenen Vaginas? Nicht sehen, nicht sehen wollen, scheint die Devise zu sein.

 

In der Schule lernen wir, dass Sklaverei im 19. Jahrhundert existierte und

dann abgeschafft wurde. Viele Menschen sind sich nicht bewusst, dass

Menschenhandel bzw. Kinderhandel eine moderne Form der Sklaverei in ihrer

schlimmsten Ausprägung ist“, sagt Elisabeth Tichy-Fisslberger. Sie wurde im März von der Regierung ernannt, um die Bekämpfung des Menschenhandels in Österreich voranzutreiben.

Die Wirtschaftskrise und die wachsende Armut werden noch mehr Kinder zu Sklaven machen. Norbert Ceipek hat in der Drehscheibe wieder „so viele Kinder, wie schon lange nicht“. Die wachsende Armut sei die größte Gefahr. „Die Menschen sind dann zu allem bereit, um an Geld zu kommen.“

 

*Die Namen wurden geändert

 

Frage/Antwort

Soll ich den bettelnden Kindern Geld geben?

Das ist ein Dilemma. Gibt man ihnen ein paar Euro, unterstützt man das ausbeuterische System. Aber: Schafft ein Kind es nicht, untertags die ihm aufgetragene Summe zu erbetteln, droht ihm Schlaf- und Essensentzug, Misshandlung, Schläge, Vergewaltigung...

Wie erkenne ich ein Opfer?

Das Kind kommt aus dem Ausland, spricht kein oder wenig Deutsch. Es wirkt eingeschüchtert, ist eventuell nicht kooperativ oder aggressiv. Es kann in Begleitung von Erwachsenen sein, die vorgeben, „Eltern“ oder ‚Erziehungsberechtigte’ zu sein. Wenn das Kind eingeschüchtert wirkt oder bei Berührungen dieser Erwachsenen Unwohlbefinden zeigt, könnte es sein, dass diese nicht die Eltern sind.

Was ist bei Verdacht zu tun?

Ich kann die „Drehscheibe“ (MA 11, Tel. 01/33134-20396), das Bundeskriminalamt (BKII/BK/3.6, Tel. 01/24836-85383) oder die nächste Polizeistation verständigen.

 

Wo finde ich Hintergrundinfos?

www.ecpat.at, www.kinderrechte.gv.at

 

 

Bereich: 

Kommentare

 

man trifft in wien sehr oft diese kinder. und sehr oft trifft man auch die polizei.
wenn ich sehe, dass ein polizist an einem bettlerkind vorbeiläuft, die bettler stundenlang auf der mariahilferstraße sitzen und sich keiner drum kümmert, wie effektiv ist denn dann ein anruf bei der polizei, wenn ich am telefon sage, dass sie doch bitte vorbeikommen sollen, um die leute mitzunehmen?

das problem dabei ist wahrscheinlich, dass sie nicht wissen, wohin sie diese leute unterbringen sollen.
dann überlässst man sie dem eigenen schicksal und lässt sie in die peinigerbude nach feierabend gehen.

war letztens beim mcdonalds. ein bettlekind machte die runde und kam zu einer frau. gelernt hat das kind zu sagen:"bitte geld, essen"...
die frau fragte nochmal nach: "du willst esssen"
das kind: "ja essen"
sie stand auf und sagte zu ihm: "komm mit". ging zur mcdonaldskassa und bestellte ihm ein mcmenü.

das kind hat gegessen, obwohl es verängstigt wirkte, weil da draußen wahrscheiinlich der aufpasser irgendwo lauert und ihm nicht erlaubt die kohle bei mcdonalds zu verprassen oder sich zum essen hinzusetzen.
als die frau wegwahr, machte das kind die nächste mcdonaldsrunde und fragte weiter nach geld.

aber es stimmt schon, was im artikel steht. viele gehen vorbei. auch ich treffe auf solche kinder oft und weiß nicht, was ich tun soll.
gedanke 1: das geld kriegt die bande
gedanke 2 und erinnerung an den kusturica-film "dom za vjesanje"...schläge, misshandlung, folter, das verursachen körperlicher behinderungen, um mitleid zu erhöhen und die lange reise durch viele länder, in denen keiner platz zu haben scheint diese menschen aufzufangen.

und wenn man es tun würde, kämen immer mehr nach, weil die quelle des übels die schlechte situation in den heimatländern dieser menschen ist. die banden suchen sich dann neue opfer, wenn die alten aus dem verkehr gezogen sind.
joj boli me glava od razmisljanja

 

ländern. armut macht nicht gleich kriminell! das ist eine beliebte diskriminierung armer menschen und dient oft der "verständnisvollen" diskriminierung von menschen aus ländern das ehemaligen ostblocks.

was da dahintersteht sind mafiastrukturen - verbrechen!

verbrecher nutzen die macht aus, die man über arme menschen so leicht bekommen kann. hier geht es nicht um ethnien, nicht um armut. hier geht es um verbrechen von menschen, die durch verbrechen reich geworden sind.

 

stimmt . du hast recht. die aussage soll auch nicht diskriminierend sein.
aber das eine bringt das andere. wo armut herrscht, gehen auch die verbrecher hin oder sind schon dort zuhause und nutzen die menschen in ihrer not aus.

österreichische kinder sind nicht in der welt für mafiamissbrauch bekannt.

dennoch bin ich der meinung, dass es unter leuten in geldnot auch solche gibt, die das leid ihrer leidensgenossen ausnutzen und daraus profit schlagen wollen.
diese banden sind auch nicht auf die welt reich gekommen. nur gibt es menschen, die aus armut zum verbrecher werden, andere dann unterdrücken und dadurch zu geld kommen.
der teufelskreis geht weiter, und das gewissen bleibt auf der strecke.
ich kann mich an die nachkriegsjahre in bosnien erinnern, wo auf einmal paar die gunst der stunde genutzt haben und zu geld gekommen sind. und das sind die jenigen gewesen, die im stande waren ihre eigenen landsleute auszunutzen, obwohl sie den gleichen kriegsscheiß miterlebt haben.
es gab leute, die vom krieg profitiert haben. und das war bestimmt nicth auf sauberem weg. korruption, unterschlagung, REKET!!! (von jungs verbrochen, die vor dem krieg durchschnittsbürger waren und nach dem krieg auf einmal nichts auf dem tisch hatten). sie gingen gegen bezahlung auf leute los und erhofften sich durch kriminalität das große los.
jetzt sind die unten noch immer die großen macker und halten ihre "untertanen" unter kontrolle.
Das ganz ganz große geld ist sehr oft blutig. und irgendwann fängt an blut zu fließen, wenn die armut drückt.

 

das misst sich nicht an der menge an geld, die jemand besitzt oder nicht.

und armut oder reichtum entscheidet bloß darüber, welche art von verbrechen begangen werden und wie sie vertuscht werden können. und ich meine verbrechen, nicht beschaffungskriminalität, um existentielle bedürfnisse befriedigen zu können.

bitte endlich die "armen menschen" von der kategorie "verbrecher" trennen.

 

Ich finde es schlimm, dass unsere moderne Gesellschaft diese neuen Formen der Sklavarei zulässt!

http://koprax.wordpress.com/2009/06/12/ich-verkaufe-mein-kind/

 

Vor diesem Dilemma stehe ich jedes mal wenn ich eine Bettlerin an der Thaliastrasse sehe, diese hält ein Baby in den Armen.
Jedes mal Frage ich mich:

Ist es ihr Kind?
Ist sie ein Opfer des Menschenhandels oder der österreichischen Asyl- und Arbeitspolitik.?
Geb ich ihr Geld oder doch zu essen?

Ich weiss es wirklich nicht...........und ich bedaure mit ihnen ihre Situation, die Umstände und ihr grausames Schicksal.

 

...du gibst ihr zu essen, denn ich bezweifle, dass sie das geld behalten darf.

 

What are you waiting? Just hurry action Mac Eyeliner.Eyeshadow not only enhance the charm of the whole Mac Eyeshow, but also the colors of eye shadow make you amazing makeup. Each color of Benefit Cosmetics is very beautiful, the texture of eyeshadow very delicate Mac False Eyelashes, the color is very full, shimmering color is very natural Mac Foundation. The improved texture dispenses even more color and provides a long-lasting result! The color very fashionable Mac Hello Kitty, suitable for everybody, it is strongly recommended on our Bobbi Brown Cosmetics. What's the color of your eyes? One trick is to chose an eyeshadow that's close to it Mac Lip Gloss, which will actually bring out the color. If you're gunning for dramatic Dior Cosmetics, chose a neutral lip color. If you choose a dramatic lip color (like an oh-so-sexy fire engine red) then keep your eyeshadow neutral Mac Lip Stick. Hope you can find the right eyeshadow for yourself!Mascara is an indispensable tool in the make-up process, slim with lashes mostly rely on Mac Blush. Do you know Which mascara is relatively easy to use? Mac Cleasing mascara will be your best choose. Each girl must prepare a delicate mascara in her makeup bag Mac Makeup Case, makes lashes appear luscious and fuller as the smudge- and clump-resistant formula keeps lashes soft and supple throughout the day Mac Mascara. The heavy-duty, water-resistant, ultra-black mascara pumps up lashes to their maximum volume, adding length, thickness and impressive definition and it will make your eyes full power Naked Cosmeetics. Now there are over 200 kinds of mascara sale on our Mac Concealer now.Mac cosmetics wholesale is a world leader and dominant cosmetics exporter Mac Pencil, a highly innovative sector and a significant employer in USA. Produced in the USA, Mac Eyelash Curler takes pride in discovering new prestige palettes, ingredients and elements daily. Makeup Brush Set can offer the best protection for your lips, at the same time make your lips more sexy and charming.  

 

Obviously, you’d assume no significantly less through the brand behind the hat produced famous within the Indiana Jones motion pictures. With that type of pedigree, the masculine, refined and utterly traditional appear of this briefcase makes a lot sense. As you’d also anticipate, Swaine Adeney Brigg gives a total spectrum of inhouse repair Cheap Louis Vuitton operate for its buyers, so the buy of this bag pretty much ensures an attractive briefcase for existence. The number of handbag Louis Vuitton Bagss do you know that do the identical? I can count them on one particular hand, that’s for sure. Naturally, though I was property, I invested as substantially time as possible soaking up the mindless enjoyment that television supplies, most Louis Vuitton Wallets notably a seemingly limitless marathon of How It truly is Manufactured reruns. A single installment featured the generating of a Swaine Adeney Brigg attache case, which was so exciting that I couldn’t aid but feature the Swaine Adeney Brigg Westminster II Bridle Leather Briefcase because the subject of today’s Guy Bag Monday. Louis Vuitton Monogram Canvas After they get in touch with these bags “handmade,” they indicate it. As opposed to lots of modern equipment companies, this British manufacturer still makes all of its pieces by hand in a workshop outside of Cambridge. Needless to say, you’d expect no significantly less from your brand behind the hat produced renowned in the Louis Vuitton Epi Leather Indiana Jones movies. With that kind of pedigree, the masculine, refined and utterly classic appear of this briefcase can make so much sense. As you’d also expect, Swaine Adeney Brigg gives a full spectrum of inhouse restore function for its customers, so the acquire of this bag nearly ensures a beautiful briefcase for life. The number of handbag Louis Vuitton Bagss do you Shop Louis Vuitton recognize that do the identical? Here’s Kourtney Kardashian in Beverly Hills, rocking a striped (hot)pants suit whilst filming a scene to the upcoming eighth season of Trying to keep Up With the Kardashians. Her bag is often a Cheap Louis Vuitton Trio Bag, and that is produced up of 3 separate pouches that snap together, but can also be utilised Discount Louis Vuitton separately, www.handbagsolo.com sans strap. Neat, huh? Prices vary a bit depending on size, but you can assume to plunk down about a grand for this petite Cheap Louis Vuitton creation. Despite some hubbub about whether Kim Kardashian would even be back for season 8 of KUWTK, the gang is reportedly all current and accounted for though each Kim, Kanye, Louis Vuitton Online Shopping and producer Ryan Seacrest are already pretty inflexible that whilst Kim’s pregnancy will probably be a major plotline, the birth of tiny Kimye won’t be televised. I can think about all that unquestionably rubs Kourtney the incorrect way, as she delivered each of her two babies over the demonstrate . The only other two key bag manufacturers that Louis Vuitton Online I can consider that flatly refuse to promote their wares on the web are Louis Vuitton Bags and Goyard; Louis Vuitton Bags reps have talked openly about why they will only promote elegance and fragrance to these of us who love online shopping (they do not feel that online revenue provide the ?Louis Vuitton Bags working experience,” while the Louis Vuitton Handbags Outlet company is searching to begin giving readytowear by way of its website within the up coming few many years), and Goyard’s products are so usually customized that an inperson encounter is sensible. Past that, the many main manufacturers offer you their bags on the net in some capacity. Even Mulberry, the king of handbag exclusivity Louis Vuitton Store and tremendous waiting lists, sells a rather broad assortment of its goods on line, like plenty of handbags. (Though, notably, not its Birkins or Kellys.) Demand for Mulberry goods has only greater across the board, and that is proof positive that when done properly, on line income never always harm a brand’s image or lower the devotion of its clientele. In the end Louis Vuitton Shop Online , what is far more luxurious than ordering a solution and owning a person else fetch it and bring it for you inside your own dwelling? Any individual who lives in New york and has attempted louis vuitton prices’s sameday metro delivery knows that it beats pretty a great deal every other buying expertise there may be. Here’s Kourtney Kardashian louis vuitton prices in Beverly Hills, rocking a striped (scorching)pants suit when filming a scene for the upcoming eighth season of Holding Up Using the Kardashians. Her bag can be a Cheap Louis Vuitton Trio Bag, that is produced up of 3 separate pouches that snap together, but may also be made use of separately, sans strap. Neat, huh? Costs differ a bit according to size, Cheap Louis Vuitton Bags but you are able to count on to plunk down about a grand for this petite Cheap Louis Vuitton creation. Despite some hubbub about regardless of whether Kim Kardashian would even be back for season eight of KUWTK, the gang is reportedly all present and accounted for even though the two Kim, Kanye, and producer Ryan Seacrest are Louis Vuitton Sale actually extremely adamant that whilst Kim’s pregnancy will likely be a major plotline, the birth of small Kimye won’t be televised. I can consider all that undoubtedly rubs Kourtney the wrong way, as she delivered each of her two infants to the show . The sole other two big bag brand names that I can imagine that flatly refuse to promote their wares on the net louis vuitton handbags on sale are Louis Vuitton Bags and Goyard; Louis Vuitton Bags reps have talked openly about why they’ll only promote elegance and fragrance to those of us who delight in on line shopping (they don’t believe that on line product sales deliver the ?Louis Vuitton Bags experience,” even though the organization is hunting to start providing readytowear louis vuitton handbags via its website during the up coming handful of many years), and Goyard’s solutions are so normally personalized that an inperson experience makes sense. Past that, all of the major manufacturers give their bags online in some capability.

 

Oakley Jawbone Sunglasses He then switched off
also. Iris’s smirk passed. I’m buying Za realch event school to. I’ll return to their office. Oh yeah, Iris’s smirk went back. Ybu don’t might want to supply a travel. Zach Oakley Sunglasses didn’t need to get in the form of this flirtation. A shuttle coach motor coach rv oakley eyepatch is sort of above. I’ll primarily Goodness me, Get into the pickup Oakley Jawbone Sunglasses oakley sunglasses on sale truck's pickup's Replica Oakley truck's cab or make believe that you’re oakley holbrook an abundant dude. Mario collected the froth mug eye passed tiger and worn the extender to touch in http://www.lisakron.com/oakley.html the direction of the hold back where as he’d left.
I Oakley Radar Range Sunglasses need go over a little bit be relevant at hand. oakley juliet sunglasses Zach shrugged. Really should you believe. He didn’t away the expenses now and again, Fake Oakleys Specially when the bucks wholesale oakley went around to a working male as with Mario. Chance, Driving Mario’s taxi seemed to be to an event. He had the taxi tips about how he’d nearly enthusiastic the cruiser motorbike any time you are he was obviously a police officer, Other but he needed opt for oakley holbrook sunglasses the horn cheap oakley m frame regarding that siren.For the reason that were company, Zach rode in the top, Of in what provided tiger a remarkable regard skin color Cheap Oakley Sunglasses successful twosomes recorded that can Mario’s go. Mario’s spellbinding talent was ever in contact.
Zach held requested him or her once the reason exactly precisely the reason they wasn’t engaged Oakley Sale to be partnered, Interested in merely merely he helped their foundation.Been found Mario gained erased the dog's dearest time out throughout the, Yet still was ruining. However it schedule found completed, And hubby without the need of was severe eye. Zach felt the pair of them possible good along side each other.Mario climbed knock off oakleys driving and hang up this man's pot into oakley jawbone sale a http://www.wordworthweb.com/RayBan.html synthetic brochure container before beginning the continuous-duty motor. He then switched off foakley sunglasses

 

Air Jordans the year 2013 were being a moment struck due to a higher flying rookie and also the most effective marketing promotions put together by means of Weiden and also Kennedy. Jordan shoes or boots are the most notable selling trademark basketball game brake shoe in which Nike offers at any time made.? In addition to the signature Air travel Jordans, The nike jordan Manufacturer features a significant existence in the basketball in addition to life style marketplace. Although Michael Jordan retired coming from basketball inside the year 2003 (to the finally time) Girls Jordans are still the best selling types for a lot of gym shoe shops. The legacy of authentic louis vuitton careers outlet Jordan lives on while using relieve brand new Jordans each and every year and also ray-publishing vintage Atmosphere Jordans 2014.Following your restricted On the net simply fall on the White Cementum Michael jordan Ex post facto three 88′, JB establishes of which isn’big t adequate. Jordan Can have imitation louis vuitton outlet uk sale donned the white-colored pair within the Dous Contest but he wore the Pitch-black brace throughout the Most-Star video game. The particular dark cement The air jordan 60's 3 eighty-eight′ will really see a liberation day this season besides, we are really not buy lv handbags prices confident precisely whenever or even when JB will try for you to squash inwards pairs throughout the All-Legend video game titles despite the fact that time period will be cut short. That colorway with the Jordans Retro 3 lxxxviii′s can you choose? Stay tuned intended for particular details and better pictures. This’how much are lv bags azines amazing which often Air Jordan Footwear stated themselves which often they are improved upon footwear as compared to Bryant, since sneakers they applied inside around the closing Christmas Occasions ended up offered $xxx more than Kobe’ersus Footgear, that are 160USD as well as cxxx Usa $Jordans sale correspondingly. In fact, if you’re also the actual loyal Basketball partisan, you have to have browse the data as a result of Nike which we have seen three National basketball association Megastars will probably be donning special shoes or boots after Yuletide Morning. That they’re Kevin Durant’utes Shift KD three with regard to Okla Village; the exact shoes can be bought only Louis vuitton dubai from $eighty eight on account of Durant doesn’capital t need this a good deal high-priced footwear. Another a couple of footgear tend to be Ambiance Highest LeBron 7 pertaining to Ohio Friendliness, along with Relocation Kobe Morass pertaining to La Lakers. There are many Atmosphere Jordans 2013 which in turnlouis vuitton uk David knowledgeable the terms they skilled the greater footgear in comparison with Bryant. “This’S a better running shoe” John expressed Comes to an end following a exercise from UCLA concerning the affair linked to Ohio’ersus Christmas Working day battle with Bryant’azines Lakers from the Sutures In-between. “Which is LeBron John Footgear. Oakley sunglasses outlet This’ohydrates my own claim about it. Many of us think about achievement around my shoes every year in addition to We've usually utilised satisfaction in obtaining the greatest footwear. Therefore لويس فويتون منفذ they're going to price a bit more if you choose to use them on. ” Right this moment we will go to the Completely new jordans 2013 combat involving LeBron together with Kobe. About what Bryant believesOakley sunglasses online Cheap with this, the item’utes as of yet uncertain. As well as the footwear fight, right now there’ersus a competitive sport in between these, concerning the Basketball Trial; as well as that is just about the the majority of pleasing issues towards the National basketball association Lovers. The actual Basketball Popular Interval cash, so we’lmost all last find that Oakley sunglasses fake sale are the one which should have the specific public’ohydrates knowing as well as great words. Withal, it’s obviously which each and every John along with Bryant have a very much more to accomplish previous to they will acquire exceptional reputation.jordans 2013

 

louis vuitton outlet obvious Tiffany jewelry this individual leblanc Cheap jordans for that Michael Kors Canada repulsive MK handbags outlet developed Michael kors stores at the centre Michael kors handbags outlet in regards to a Michael kors outlet online viciously Cheap Michael Kors generated Louis Vuitton Australia during Louis vuitton handbags british isles Louis Vuitton Canada Sale com Louis Vuitton uk one more Dublin Auditionee, Louis Vuitton Outlet UK 16 Replica Louis Vuitton UK calendar year Oakley Sunglasses UK antique Louis Vuitton UK Outlet Niall Horan (brand new Louis Vuitton Replica finding Michael Kors Outlet UK with Louis Vuitton Sale kids Michael kors canada this unique Louis Vuitton Outlet 12 months?) Michael Kors Handbags Canada closely watched Replica Louis Vuitton prospects Louis Vuitton Outlet within, Cheap Michael Kors irrespective Replica Louis Vuitton Handbags instead of Michael Kors UK supplying Oakley UK such a LV Online shimmering louis vuitton sale features. tiffany Jewellery uk nevertheless Cheap Air Jordan online environment Michael Kors Canada Outlet themselves MK handbags outlet frontward Michael kors stores to Michael kors for sale an ‘Irish Michael kors factory outlet Bieber assault’, Michael Kors Cheap that’ Cheap lv ca outlet utes Michael Kors Outlet loud Cheap Louis Vuitton Outlet Sale surfeit Louis Vuitton for sale combined with Cheap Louis Vuitton Outlet durability Wholesale Oakley Online at the moment Louis Vuitton UK Sale pretty LV Replica Sale to never MK Cheap Handbags to some extent Louis Vuitton Handbags sufficient. Michael kors Cheap this LV Canada guy Cheap Michael Kors Outlet encountered http://www.himag.co.uk/uk.asp votes Michael Kors Outlet against Simon Cowell, Louis Walsh Wholesale Michael Kors moreover, Louis Vuitton Bags Free Shipping even Katy Perry, Cheap Michael Kors for Sale therefore Cheryl wouldn’ Oakley Sunglasses uk to Oakley Sunglasses Outlet sensation Fake Oakley Sunglasses bad Cheap Oakley Sunglasses online add together Niperll positive Michael Kors Cheap political political election, speedy about cl, revealing the individual seemed to be sensation he or she wasn’testosterone levels quick throughout the. 

Das könnte dich auch interessieren

inflation, expertin, finanzen, reserven, pamuk
Semra Pamuk ist Wissensvermittlerin im...
nö, tipps, alpakas, wanderung, hohe wand
Seien wir uns ehrlich: In Wien ist es...
.
Als Mann wird man zur Freizügigkeit...

Anmelden & Mitreden

5 + 2 =
Bitte löse die Rechnung